LK8000 - program do latania PDF Drukuj Email
Wpisany przez Bartek   
Czwartek, 11 Listopad 2010 00:00

 

tytul

 

LK8000 powstał na bazie XcSoar. Program jest przeznaczony dla pilotów szybowcowych i paralotniowych latających na przeloty. Działa na komputerach PC z windows, PDA jak i co najważniejsze PNA, które działają pod WinCE, Windows mobile. Plusem działania programu na PNA czyli nawigacjach samochodowych jest to że są niedrogie, posiadają duże wyświetlacze. Minusem zaś jest zwykle słabo czytelny ekran w słońcu, ale można sobie z tym poradzić ustawiając nawigację na kokpicie pod odpowiednim kątem.

Ekran jest podzielony na kilka wirtualnych pól. Główne pole to ekran mapy, z naniesionym symbolem pozycji glaita, mapą topograficzną, kierunekiem lotu, wysokością bezwzględną, prędkością, godziną, aktualną doskonałością itp. Ciekawostką jest wariometr umieszczony po lewej stronie ekranu, przypominający nieco nasze wariometry paralotniowe. Dolny pasek z danymi to tzw NAVBOXES, Na tym pasku umieszczone jest pięć pól z danymi, a pasków jest dziewięć, czyli ilość uzyskanych danych jest spora:). Cztery z tych pasków są konfigurowalne przez użytkownika. Navboxes wyświetlają dane odnośnie, nawigacji, wysokości, statystyk, aktualnego zadania (zawody), najbliższych lotniskach, dane systemowe, szybowanie, tryb krążenia. Posiadając nawigację i wariometr ze złączem RS lub Bluetothem, możemy przesyłać dane z wariometru do nawigacji, dzięki temu wskazania prędkości wznoszenia będą wyświetlane na podstawie sensora barometrycznego z wariometru,a nie GPS.

Ciekawym rozwiązaniem jest automatyczne przejście mapy z trybu szybowania do trybu krążenia. Czyli w trakcie szybowania mapa ustawiona jest na zoom powiedzmy 2km, kiedy przechodzimy do krążenia mapa zwiększa zoom do załużmy 100m dzięki temu widzimy dokładniej komin który kręcimy. Zmieniają się również dane wyświetlane podczas krążenia.

Mapa w trybie szybowania pokazuje aktualną pozycję na mapie w określonym przez nas zbliżeniu, liczona jest aktualna doskonałość, oraz za pomocą rysowanego okręgu pokazywany jest dolot, w zależności od prędkości wiatru i wysokości terenu koło będzie miało różny kształt.

 

 Szybowanie

Rys. 1 Mapa w trybie szybowania, obrys w kształcie koła to aktualny zasięg.

 

Gdy zaczynamy krążyć mapa automatycznie przełącza się w tryb krążenia. Zwiększa się zoom do około 100m jak na obrazku poniżej. Obliczana jest siła i prędkość wiatru, liczone jest średnie noszenie, noszenie z ostatnich 30 sek, zdobyta wysokość itp. W czasie rzeczywistym jest rysowany ślad naszego krążenia z zaznaczeniem kolorami które obrazują prędkość wznoszenia, im kolory cieplejsze tym większa prędkość wznoszenia, celem łatwiejszego zobrazowania centrum komina.

Krążenie

Rys. 2 Mapa w trybie krążenia, automatyczne zbliżenie, obliczony kierunek i siła wiatru, na pasku navbox, dane dotyczące wznoszenia.

 

Mapy

Mapy używane przez program są dosyć dokładne, ale na miejscowości określane "czarną dupą" nie ma co liczyć. Dostępna jest również topografia terenu dzięki czemu widać wzniesienia, jak np na obrazku poniżej.

topo tolmin

Rys. 3 Topografia na przykładzie Tolminu.


Strefy

Jednym z większych atutów programu LK8000 w porównaniu do Garminów z którymi latamy, to wyświetlanie stref. Program obsługuje strefy w formacie OpenAir, czyli ogólnie dostępny format. Strefy są konfigurowalne, można włączać i wyłączać wyświetlanie. Soft w trakcie lotu alarmuje dźwiękiem i tekstem o zbliżaniu się, odległości do strefy, wlocie do strefy. Daną strefę możemy wyłączyć w trakcie lotu, dzięki czemu nie ma problemu ze strefami elastycznymi.

epin

Rys. 4 Przykład wizualizacji stref w rejonie EPIN

 

Na rys. 1 widać brzeg strefy TMA D Gdańsk. Po kliknięciu na strefy ukażą nam się szczegółowe dane rys. 5

 tma gdansk

Rys. 5 Szczegóły strefy

INFOBOXES

Infoboxes to ekrany z informacjami statystyczne, np odnośnie szybowania, termiki, punktów zwrotnych, czy oblatywanego zadania. Ukazują się one po kliknięciu w wirtualny przycisk na dolnym pasku. Ekranów tych jest kilkanaście A propo wirtualnych przycisków, po co one? W większości PNA po prostu nie ma przycisków na obudowie, a dzięki podziałowi ekranu na strefy rolę przycisków spełnia nam ekran. Co do podziału ekranu oraz tego jak i gdzie klikać odsyłam do instrukcji (linki na końcu artykułu).

 

termika

Rys. 5 Infoboxes z statystykami dotyczącymi termiki.

 
Zawody

Tryb dla zawodników został znacznie rozszerzony. W ostatnich wersjach programu mnogość ustawień umożliwia ustawienie wszelkiego rodzaju tasków zarówno paralotniowych jak i szybowcowych. Dla paralotniarzy dostępne są: Race to goal, AAT, rodzaj startu IN, OUT. Optymalizacja trasy w przypadku AAT. Obsługiwane są również TIME GATES, czyli można ustawić otwieranie okna startowego np co 30 min, albo ustawić otwarcie okna startowego np od 11 do 15. Oczywiście LK8000 liczy doloty do PZ.

 

Konfiguracja

Program można skonfigurować wedle swoich potrzeb. Zaczynając od szczegółowości mapy po ilość wyświetlanych WP czy uzależnić wyświetlanie WP w zależności od zoomu, dzięki czemu nazwy punktów zwrotnych nie zaśmiecą nam całej mapy. Po szczegółowe informacje odsyłam do instrukcji.

konfiguracja

   Rys. 6 Przykładowy ekran konfiguracji komputera dolotowego

Sim mode – Symulator

Bardzo przydatna funkcja dzięki której możemy nauczyć się obsługi programu, tego co nam pokazuje, dzięki temu możemy skonfigurować program do naszych potrzeb dodając interesujące nas parametry, bądź usuwając funkcje dla nas nie przydatne podczas lotu. . Program można uruchomić w trybie symulatora, dzięki czemu możemy wczytać traka z lotu i zobaczyć jak i co program nam wyświetla. Oczywiście równie dobrze możemy analizować odbyty lot. Co najważniejsze żeby wypróbować program nie musimy od razu kupować nawigacji, program działa na domowych PC z windowsem. Zachęcam do spróbowania softu na PC. Jak to zrobić? Pobieramy program z oficjalnej stronki, rozpakowujemy i katalog LK8000 kopiujemy do katalogu moje dokumenty. Uruchamiamy poprzez plik LK8000SIM-PC.EXE. Do katalogu logger kopiujemy tracki które będziemy odtwarzać. Do katalogu Maps kopiujemy mapy ściągnięte z oficjalnej stronki programu. Do airspaces strefy itp. Zachęcam do spróbowania.

Elektrownia

 

kokpit


Tak wyglądu mój kokpit z zasilaniem.Zastosowałem akumulator żelowy 12V, żeby móc bez problemu zastosować ładowarkę samochodową zakupioną wraz z nawigacją. Moja nawigacja to Mio Moov 500, jednakże jasność i kontrast ekranu w warunkach słonecznych jest nie taki jaki bym chciał. Dobrałem tak kąt podczepienia kokpitu że ekran jest dobrze widoczny w słońcu.

 

 Bartosz Świątkowski


Linki:

Oficjalna strona http://www.lk8000.it/

Forum http://www.postfrontal.com/forum/default.asp?CAT_ID=11

Strefy dla Polski http://www.szybowce.aeroklub.wroc.pl/sekcje/szybowcowa/airspace/strefy.htm

 

 

 

Zmieniony: Poniedziałek, 25 Kwiecień 2011 11:48